Al van jongs af aan is hij geïnteresseerd in hoe de voedselketen werkt, maar tien jaar geleden besloot Drees Peter van den Bosch dat hij meer wilde weten over het voedsel dat hij dagelijks eet. Samen met Willem Treep maakte hij producten van boeren uit de buurt beschikbaar voor het grotere publiek. Dat idee is uitgegroeid tot het Willem&Drees van nu: een aanbieder van lokale en biologische maaltijdboxen. HetkanWEL sprak met Drees.
“Het begon met de levering van lokale producten aan retailers, cateraars en supermarkten, maar al gauw bleken we alleen een leuk spiegeltje aan de wand”, vertelt Drees. “Er was vooral aandacht voor de kleine, speciale producten.” Maar het doel van Drees en Willem was nog steeds het veranderen van de voedselketen, en dat lukte niet op deze manier. In 2016 is Willem&Drees daarom in zee gegaan met Beebox, een leverancier van maaltijdboxen met een Eko-keurmerk.
Persoonlijke aandacht
“Beebox is een coöperatie van gepassioneerde boeren, bedrijven en bewuste burgers”, legt Drees uit. “In 2017 hebben we Willem&Drees en Beebox samengevoegd tot één bedrijf.” Onder de naam Willem&Drees voorziet het bedrijf mensen nu wekelijks van vers, biologisch eten van Nederlandse boeren. “We werken aan de hand van een franchisemodel met ondernemers door het hele land, zodat we echt lokaal actief kunnen zijn en persoonlijke aandacht hebben.”

Een andere voedselketen
Volgens Drees kent onze huidige voedselketen een aantal problemen. “Met onze manier van produceren putten we de aarde uit. Ten tweede is ongezond eten met veel vetten en suikers veelal de goedkoopste optie. Tot slot zijn de baten en lasten van de voedselproductie oneerlijk verdeeld. De toegevoegde waarde van produceren komt maar een beperkt aantal partijen toe.” Willem&Drees houdt met alle aspecten rekening. Het voedsel is duurzaam, de aarde wordt niet uitgeput en de lokale boeren krijgen een eerlijke prijs.
Verschillende maaltijdboxen
Willem&Drees biedt verschillende maaltijdboxen aan, zoals een vegetarische box, een koolhydraatarme box en een groente- en fruitbox. “Daarnaast kun je ook een aantal producten aanvinken die je wekelijks wilt ontvangen, zoals melk, kaas of een fles sap”, aldus Drees.
Transparantie
Volgens Drees maakt Willem&Drees een belangrijk onderscheid in vergelijking met andere soortgelijke aanbieders, zoals HelloFresh. “Andere maaltijdboxen kies je omdat het makkelijk en lekker is. Als je voor Willem&Drees kiest, zet je iets in gang. Je helpt mee aan het versnellen van de voedseltransitie.” In de toekomst wilt Drees daar nog een schepje bovenop doen door nog transparanter te zijn naar de consument toe. “We willen dat mensen in één oogopslag kunnen zien welke prijs wij hebben betaald aan de boeren. De volgende stap is werken aan de hand van blockchain, zodat we op alle vlakken 100 procent transparant zijn.”
En nu jij
Wil jij een maaltijdbox van Willem&Drees uitproberen? Met de kortingscode hetkanwel18 krijg je 10 euro korting op je eerste box!