Wonderlijk werken is de nieuwe hetkanWel-rubriek over mensen die op bijzondere plekken werken. Van groene winkels tot deelplatformen, van duurzame ontwerpers tot radicale vernieuwers. Daarnaast belichten we mensen die onderweg zijn: op weg naar hun droombaan, of op weg naar een nieuw project. Soms zijn het frisse werkplekken die net de deuren open hebben, soms zijn het werkplekken die je in elke stad of dorp kunt vinden. Eén ding hebben al deze mensen gemeen: ze hebben allemaal een liefde voor groener en duurzamer werken. Vandaag belichten we Tijn Benedek van Tastees.
Sinds de komst van social media wordt het eten op ons bordje trots de online wereld ingeslingerd. We delen foto’s van etentjes, jaloersmakend mooie gerechtjes en zijn trots op onze culinaire creaties. Het team van Tastees besloot om dit enthousiasme over volle bordjes in te zetten om elders op de wereld lege bordjes te vullen. Wereldwijd lijden er namelijk 795 miljoen mensen honger. Door een t-shirt label op te richten met leuke shirts en een belangrijke boodschap, helpen de mensen van Tastees op een eerlijke manier honger te bestrijden. We vroegen een van de initiatiefnemers Tijn Benedek naar de achtergrond, missie en toekomst van dit bijzondere project.
Wat is jouw achtergrond?
Tastees is ontstaan uit twee creatieve bureaus. Een daarvan is Gr8things. Waarin ik samen met mijn compagnon Mourad creatieve en innovatieve concepten bedenk, uitwerk en begeleid. Ik heb Communication & Multimedia Design gestudeerd aan de HVA. Mijn passie was toen al en is nog steeds creatieve communicatie, design en nieuwe technologische innovaties. Wat ik ook heel belangrijk vind is dat het iets moet toevoegen of bijdragen aan de maatschappij. Acht jaar geleden zijn we begonnen als een kunstcollectie genaamd De Grote 8. In de loop van tijd is het een creatief bureau geworden. Sinds 2,5 jaar zijn wij hier full-time mee bezig.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor Tastees?
Het idee is ontstaan tijdens een uitje met ons huidige Tastees team. We zaten in een restaurant en verbaasde ons over het feit dat iedereen om ons heen zo (digitaal) bezig was met hun voedsel. #nomnom #foodporn en plaatsen hun heerlijke eten op social media. Iedereen lijkt te vergeten dat er zo veel mensen een zwaar te kort hebben aan voedsel. We bedachten hoe leuk het zou zijn als je jouw favoriete gerecht op een shirt kon dragen en daar een statement mee kon maken. Daarnaast proberen wij altijd elk jaar zelf een maatschappelijk/sociaal concept te lanceren. 1+1=2. Tastees was geboren. Het was zoeken naar de juiste partner en kozen we er voor om World Food Programme gaan ondersteunen.
Wat is jullie missie?
Onze missie is zoveel mogelijk mensen bewust te maken van het feit dat andere mensen veel minder voedsel voorzieningen hebben. Dus door zo veel mogelijk shirts te verkopen doneren wij samen met de consument gerechten aan kinderen in ontwikkelingslanden.
Hoe werkt het?
Per shirt doneren wij 20 gerechten aan kinderen via het World Food Programme. WFP zorgt er dan weer voor dat die gerechten bij de kinderen komen die het het meeste nodig hebben. Ook ondersteunen we het SAFE programma. Dat programma geeft voorlichting in deze landen over hoe je het veiligst en beste voedsel kan klaarmaken. Er wordt bijvoorbeeld nog steeds veelal met kerosine en op autobanden gekookt.
Hoe ervaar je het om te werken aan een initiatief dat je zelf hebt opgericht?
Dat is heel erg leuk en motiverend. We hebben altijd al eigen producten en concepten willen hebben. We ambiëren dus ook om elk jaar een eigen product of concept te lanceren. We zijn altijd erg betrokken bij onze klanten, maar een eigen initiatief bezit gewoon net meer inzet omdat er veel meer bij komt kijken. Zoals de klantenservice, logistiek, administratie etcetera. Je bent opeens echt een bedrijf in een bedrijf. We zijn heel erg goed in creëren van content, video, design en branding. Maar de hele achterkant van een webshop was toch wel even aanpoten en nieuw voor ons.
Verdien je ook geld met dit initiatief, en waarom wel of niet?
We pakken een kleine marge per verkocht shirt. Anders is het ook bijna niet te doen. Er gaat toch erg veel tijd inzitten. We zijn ook van mening dat je geld moet verdienen om de wereld te verbeteren. Want met eventuele winst kunnen we weer een nieuw initiatief starten of uitbouwen.
Hoe ziet de toekomst van Tastees er uit?
We zijn nu bezig om te kijken of we weer een nieuwe collectie kunnen doen voor 2016! Ook is er interesse uit het buitenland en zien wij ook zeker mogelijkheden om voor het WFP dit concept uit te rollen in een ander land. Wie weet gaan we zelfs nog wel meer producten aanbieden. We willen nog meer mensen bereiken. Aan creatieve ideeën in ieder geval geen gebrek.
Meer weten over Tastees? Klik dan hier voor de site.
Ben of ken jij iemand die ook bijzonder (en groen) werkt? Dan kan je ons een mailtje sturen op redactie@hetkanwel.nl. Als je in het onderwerp ‘wonderlijk werken’ zet komt het bij de juiste persoon terecht. We zijn benieuwd!
Alle prachtige afbeeldingen zijn van Tastees
Wonderlijk werken bij Tastees
- Geplaatst door De Kleine Toekomst
- 4 januari 2016
- hetkanWel
Over de schrijver
De Kleine Toekomst
De Kleine Toekomst oftewel Gerda heeft beeldende kunst gestudeerd. Ze schreef tot 2017 regelmatig voor hetkanWEL over mensen en initiatieven, die de wereld een stukje beter en mooier maken. Tegenwoordig schrijft ze over hedendaagse kunst voor landelijke tijdschriften en websites en werkt ze aan een boek voor jonge makers.
Ga naar alle blogs van deze auteur De Kleine Toekomst
De Kleine Toekomst oftewel Gerda heeft beeldende kunst gestudeerd. Ze schreef tot 2017 regelmatig voor hetkanWEL over mensen en initiatieven, die de wereld een stukje beter en mooier maken. Tegenwoordig schrijft ze over hedendaagse kunst voor landelijke tijdschriften en websites en werkt ze aan een boek voor jonge makers.
Ga naar alle blogs van deze auteur