Zero Waste winkels: ze poppen overal in Nederland op. Sinds vorig jaar heeft Leiden ook een eigen plasticvrije winkel. De Franse Caroline Perrier opende L’épicerie (het Franse woord voor supermarkt) in het hartje van het centrum aan de Breestraat. ‘’Ik merkte dat ik elke keer na het boodschappen doen weer thuiskwam met een grote hoeveelheid overbodig plastic, daar was ik echt klaar mee,’’ vertelt Caroline.
Al meteen bij binnenkomst valt op hoe overzichtelijk de zero waste winkel is. Je kunt in één oogopslag de potjes met kruiden, de grote flacons met schoonmaakmiddelen en het zelftapsysteem, waarbij je net zoveel muesli, noten of pasta kunt meenemen als je nodig hebt, onderscheiden. Daarnaast kun je bij L’épicerie ook koekjes, diverse verzorgingsproducten en thee en koffie aanschaffen.
Een zero waste winkel
Dik twee jaar geleden begon Caroline te dromen over een eigen plasticvrije winkel. In haar moederland Frankrijk bestaan al jaren vele plastic- en verpakkingsvrije winkels, maar in Nederland was de trend nog niet helemaal aangeslagen. ‘’Ik kom uit Straatsburg (met ruim twee keer zoveel inwoners als Leiden): daar zijn ondertussen zo’n 7 à 8 zero waste winkels. Het leeft daar veel meer, zowel Fransen als Belgen zijn hier meer mee bezig. Nederland heeft wat dat betreft nog veel stappen te zetten. En daar draag ik graag mijn steentje aan bij’’, vertelt Caroline.
Ze heeft daarom expres gekozen voor een hele centrale locatie. Haar winkel zit letterlijk in het hartje van het centrum van Leiden. Een locatie die makkelijk te bereiken is met de fiets, het openbaar vervoer en te voet. Tijdens haar zoektocht naar een geschikte locatie begon ze ook met het zoeken naar de juiste leveranciers, en dat kostte veel tijd. ‘’Ik was zo een half jaar verder’’, vertelt Caroline. ‘’Franse leveranciers waren snel gevonden, maar Nederlandse waren echt lastig. Veel producenten konden niet in bulkverpakkingen leveren of waren niet transparant over de herkomst van hun producten. En dat wilde ik per se wel.’’ Ondertussen werkt ze met zo’n 30 leveranciers samen, die hier wel aan voldoen.
Openen in coronatijd
L’épicerie werd in november 2021 geopedn, midden in de zoveelste lockdown. Niet echt het ideale moment om een winkel te beginnen, vooral omdat het lastig was om een grootse opening te organiseren. Toch wisten mensen de winkel snel te vinden dankzij mond-op-mond reclame. ‘’Zo werd het langzaam wat drukker en zag ik steeds meer nieuwe mensen. Echt leuk!’’
Van tevoren had Caroline vooral veel jonge mensen verwacht: studenten en twintigers. Maar er komen ook veel jonge ouders met hun kinderen en gepensioneerden. Een brede klantenkring dus. ‘’De meeste mensen zie ik ondertussen wekelijks terug. Zij komen hier om meer te leren over zero waste winkelen en grappig genoeg ook om hun Frans te oefenen. In ruil daarvoor leren ze mij dan weer Nederlands’’, lacht Caroline.
Nederlanders willen goedkoop
Je kan in L’épicerie met je eigen bakjes en zakjes terecht, maar als je die niet bij je hebt, heeft de winkel er genoeg op voorraad. ‘’Ik begon eerst vooral met glazen flessen, maar realiseerde me al snel: dat is best zwaar om elke keer mee te slepen. Daarom ben ik duidelijker gaan uitleggen dat je alles mee kunt nemen. Van plastic bakjes tot katoenen zakjes.’’
Hoewel de meeste bezoekers erg enthousiast zijn, krijgt Caroline ook weleens kritische vragen. ‘’Dan lopen ze hier langs de schappen, controleren ze de prijzen en vragen ze me: ‘’Hoe komt het dat dit zo duur is? Waar is deze prijs op gebaseerd?’’ Sommige van mijn producten zijn de afgelopen maanden ook duurder geworden, zo is bijvoorbeeld de prijs van pasta met 40 procent gestegen door de oorlog in Oekraïne. De prijs van graan is immers enorm gestegen. Als mijn leveranciers hun prijzen verhogen, dan moet ik mijn prijzen ook verhogen, want ik kan hier geen verlies op draaien.’’
Daarnaast is Caroline van mening dat producten van goede kwaliteit ook wat meer mogen kosten dan reguliere spullen die eigenlijk vaak te goedkoop zijn. ‘’Wat dat betreft verschillen Frankrijk en Nederland enorm. In Frankrijk verdient men minder, maar kopen ze écht goede kwaliteit en willen ze daar ook voor betalen. In Nederland willen mensen vooral goedkope spullen. En dan vragen ze zich af waarom alles bij mij zo duur is.’’
Verpakkingsvrije winkels
Caroline heeft veel contact met andere verpakkingsvrije winkels in Nederland. Een groot verschil tussen L’Épicerie en de winkel in bijvoorbeeld Wageningen is dat de huur in Leiden echt stukken hoger ligt. Dat betekent ook dat Caroline meer bezoekers moet ontvangen om haar vaste lasten te kunnen betalen. ‘’Op dit moment draai ik break-even. De volgende stap is dat ik mezelf graag zou willen kunnen onderhouden met de inkomsten van de zero waste winkel. Al ben ik dit echt niet gestart om rijk te worden, maar om awareness te creëren. Veel van mijn bezoekers zijn ontzettend enthousiast, komen elke week terug en willen heel graag dat ik blijf.’’
Toekomstdromen
Als ik Caroline tot slot vraag naar haar toekomstdromen moet ze lachen. ‘’Ik heb de afgelopen periode ontzettend veel geleerd, en ik leer nog elke dag bij. Het was zeker 10 keer makkelijker geweest om deze winkel te openen in Frankrijk. Daar zijn ze gewend aan het zero waste concept, zijn meer leveranciers actief die bulkverpakkingen kunnen leveren en zijn consumenten bereid een hogere prijs te betalen voor kwaliteit. Het is hier in Nederland een echte challenge. Maar ik houd wel van een uitdaging.’’
Het lijkt haar fantastisch om nauwer samen te werken met andere zero waste winkels, maar ook landelijke online aanbieders van verpakkingsvrij winkelen. ‘’We moeten samen alles doen wat we kunnen om deze planeet een beetje beter te maken.’’
Bekijk hier onze lijst met alle zero waste winkels in Nederland. Mist er een winkel op de lijst? Laat het ons dan vooral weten.
1 gedachte over “Caroline opende de eerste zero waste winkel in Leiden”
In mijn jeugd was alles te koop zoals in deze winkel. Alleen papieren zakjes, geen plastic. De eigen tas was ook heel normaal .
Ik hoop dat dit weer een norm kan worden.
Veel succes,
Groet Joke V
Reacties zijn gesloten.