Wonen we in de toekomst in een drijvende stad op zee?

In de videoclip Earth riep de Amerikaanse rapper en comedian Lil Dicky het nog: we hebben 12 jaar de tijd om het tij te keren, mensen! Doen we dat niet dan is de klimaatverandering onomkeerbaar. Wat dat betekent, kan je lezen in ‘climate fiction’ boeken als The Wall en New York 2140. In die verhalen heeft de stijgende zeespiegel voor verwoestende overstromingen gezorgd en is landschaarste een feit.  Die landschaarste kunnen we misschien oplossen door steden op water te bouwen. Een interessant idee.

Oceanix City

Amsterdam heeft met Schoonschip de meest duurzame drijvende woonwijk van Europa. Maar Oceanix City is meer dan dat: het is een hele stad, die op het water drijft en zo een oplossing probeert te bieden voor de stijgende zeespiegel en de daarmee gepaard gaande landschaarste. Het idee is afkomstig van het Deense architectenbureau BIG en het bedrijf Oceanix.

drijvende stad

Stijgende zeespiegel

Bijna 50% van de wereldbevolking leeft in de kustgebieden. Wetenschappers van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) voorspellen dat de zeespiegel tot het jaar 2100 met maar liefst 55 cm zou kunnen stijgen. Een mogelijke oplossing hiervoor is Oceanix City: een drijvende stad, waarop mensen duurzaam en in harmonie met het water kunnen leven. “De technologie om op het water te leven, terwijl daaronder de natuur floreert, bestaat al,” zo is te lezen op de website van Oceanix.

Drijvende stad

De drijvende stad beslaat een oppervlakte van 75 ha, waar ongeveer 10.000 mensen kunnen wonen. De stad is zo ontworpen, dat het organisch kan groeien en veranderen, naar gelang de omstandigheden. Zo kunnen buurten bijvoorbeeld uitgroeien tot dorpen of zelfs hele steden. Verschillende buurten worden in een cirkel rondom één centrale haven geclusterd en kunnen makkelijk opgeschaald worden. Bewoners kunnen met de boot van punt A naar punt B, maar kunnen zich ook lopend voortbewegen in de drijvende stad.

drijvende stad

Drijvende platforms van bamboe

De buurten zijn gebouwd op verschillende platforms van hout en bamboe, die aan de bodem van de oceaan gekoppeld zijn. Dit kan door gebruik te maken van biorock, een materiaal dat ook gebruikt kan worden om de groei van koraalriffen te bevorderen.

De drijvende stad wordt geheel zelfvoorzienend. Daarom worden buiten de stad kleine onbewoonde eilanden gebouwd, die bijvoorbeeld gebruikt worden om energie op te wekken of voedsel op te verbouwen.

drijvende stad

Toekomstmuziek?

Het grote verschil met de drijvende Amsterdamse wijk Schoonschip is natuurlijk, dat hier de eerste bewoners al zijn ingetrokken. Oceanic City klinkt voorlopig nog als science fiction, maar de ontwikkelingen kunnen snel gaan en vooruitdenken is geen overbodige luxe met de stijgende zeespiegel.

Wat denk jij: wonen we binnenkort in drijvende steden? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.

Over de schrijver

7 reacties op “Wonen we in de toekomst in een drijvende stad op zee?”

  1. Heerlijk en prachtig. Ik was vroeger al fan van eilanden en alle boeken over wonen op eilanden at ik op met huid en haar. Maar in het echte leven, hoe zorgen we ervoor dat die prachtige eilanden echt van en voor iedereen worden. Dus ook de mensen die nu in Calais wachten op een plek in Europa, ook voor mensen in de war, of ‘met afstand tot de arbeidsmarkt’. Ook voor extremisten en anarchisten. Of worden die prachtige eilandsteden de nieuwe gated communities voor de happy few die zich zo fijn kunnen afzonderen van de ellende op het vaste land?
    Ik hoop het niet! Ik hoop dat de ontwerpers ook het sociale ontwerp meenemen in hun denken

  2. Er is een goed pilot project nodig. Persoonlijk geloof ik in een drijvende luchthaven i.p.v. het huidige Schiphol.
    Is dit het politiek juiste moment? Met een groepje vrienden zijn we een initiatief gestart en hebben al een positief gesprek gehad met Min I&W in Den Haag. Het lost een gedeelte van de problemen van Schiphol op land op, en op termijn kan het miljoenen tonnen CO2 gaan schelen. Met de huidige indeling van de Noordzee (CoP Noordzee 2030, NZO en OFL) lijkt er nog plek te zijn voor iets anders dan windmolens en zeewierboerderijen. I believe in a floating future!

  3. Drijvende steden is een prachtig idee, je hebt het gevoel van vrijheid, dus onbetaalbaar.
    Ik heb ooit een woonark gekocht op mijn 21ste, in 1971 dus, voor 20.000,- gulden met vaste ligplaats. Toen gold nog het systeem van wachthaven zonder voorzieningen en toewijzing van de uiteindelijke vaste ligplaats. Bedenk bovenstaand bedrag gekoppeld aan een vaste ligplaats in Amsterdam!
    Nu in 2019, kost een woonark op de plek waar ik toen lag, € 400,000,- , weliswaar een lage inschatting van de marktprijs die nu geldt. Maar toch een belachelijke prijsstijging, meer dan de hype in de stijging van de stedelijke huizenprijzen. Ik ben dus vóór het wonen op water, maar wat wil dat gaan kosten in deze tijd? Een idee moet wel gekoppeld worden aan de realiteit, dit idee is echt zó alleen voor de rijken hedendaags! Besef dat het waterwonen idee haalbaar zou moeten zijn voor een progressieve, vaak jonge groep mensen. Dat is onmogelijk uitvoerbaar met de marktprijzen van nu, om op het water te wonen. Het is te nmakkelijk een idee te lanceren als de werkelijke markt slechts naar de rijken (echt) lonkt.

  4. Heb je de tekeningen en boeken van de gebroeders Das wel een gezien? Drijvende steden komen al decennia geleden in zijn boeken voor!

    1. De stad wordt aan de bodem van de oceaan vast gemaakt en is bestand tegen orkanen tot maximaal categorie 5. Er is dus aan gedacht, want ook de stormen nemen niet af met klimaatverandering.

  5. nee en ik zou er ook niet op willen wonen , weleens van een orkaan gehoord?
    ze moeten ook eens ophouden over een stijgende zeespiegel.

Reacties zijn uitgeschakeld.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de populairste blogs, het laatste nieuws en de activiteiten van hetkanWEL. 

En volg ons op social media

Wist je dat?

HetkanWEL al 2 jaar op rij de titel Website van het Jaar gewonnen heeft in de categorie duurzaamheid.

Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2019
Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2020